poniedziałek, 25 stycznia 2010

Warhammer Fantasy Battle - armie

Ciąg dalszy wstępu do WFB

Dostępne armie
Na dzień dzisiejszy na polskich turniejach dostępnych jest 17 armii. Każda ma kilka możliwości wystawienia różnych jednostek w zależności od preferowanego stylu walki. Generalnie dostępne typy oddziałów: piechota, kawaleria, lekka kawaleria, skauci, formacje strzeleckie, potwory, maszyny bojowe, jednostki latające, magowie, swarmy, jednostki eteryczne, bohaterowie.

Wszystkie linki z nazw prowadzą do strony Games Workshop.

Bretonnia

Armia stworzona w oparciu o średniowieczną feudalną Europę i mity arturiańskie. Pomimo faktu iż kodeks armii nie został dostosowany do 6 edycji WFB jest wciąż armią grywalną i daje sobie radę z większością innych armii. Trzon uderzeniowy stanowi rycerstwo na rumakach bojowych, które pomimo ciężkiego opancerzenia nie tracą szybkości. Wsparcie latającej kawalerii pegazów i trebuszetów oraz chłopstwo z łukami pozwoliły tej armii zastosować nieco więcej tricków taktycznych, jednak nadal jest to armia gdzie głównym dylematem pozostaje, czy szarżować jednym, czy trzema oddziałami konnicy. Magiczki IMO nadają się tylko do noszenia Dispell Scrolli, choć niektórzy wystawiają lordową magiczkę na duże punkty. ja tam wolę błyszczącą stal :P ładne jednostki, niestety dość monotonne w wyglądzie - 4 typy rycerstwa różnią się praktycznie jedynie drobnymi dekoracjami, natomiast malarsko można się wyszaleć na heraldyce i teksturach.

Alternatywne figurki, doskonałe na modele bohaterów - Reaper Miniatures

Doskonałe źródło modeli historycznych z których można wiele dobrać do swojego stylu armii



Forum bretończyków - Round table of Bretonnia



Beastmen - Energia chaosu napływająca do Starego Świata powoduje zmiany we wszystkich żywych istotach, mutując je. Wiele zwierząt obdarzonych zostało przez bogów Chaosu świadomością i inteligencją, w innych przypadkach humanoidy zostały zmutowane do tego stopnia, że nie różnią się wiele od zwierząt. W walce posługują się swoją zwierzęcą siłą i szybkością, potrafią też używać magi szamanistycznej. mjak każda armia chaosu, pozwalają popuścic wodze wyobraźni zarówno na polu malarskim, jak i modelarskim.


Dwarfs - archetypiczna armia fantasy. Krótkie nóżki powodują, że jest to armia statyczna, czekająca na przeciwnika w wybranym miejscu aż dojedzie do nich pod gradem kul, bełtów i kamiennych pocisków. Wyższe niż ludzkie wartości walki wręcz, siła i wytrzymałość sprawiają, że jednostki te dobrze wystawione są ciężkim przeciwnikiem do rozgromienia, ale ich  możliwości taktyczne są niewielkie. Modele klasyczne i nie dające wiele możliwości konwersji, ale dostępna duża ilość modeli alternatywnych.


Empire - najprawdopodobniej najlepiej rozwinięte państwo ludzkie, nie stroniące od przyjmowania najemników innych raz i korzystające z ich osiągnięć we wszystkich dziedzinach, także na placu boju. Jedna z najbardziej wszechstronnych armii, dusponuje praktycznie wszystkimi typami jednostek - lekka i ciężka piechota, lekka i ciężka kawaleria, duży wybór jednostek strzeleckich, potwory jako wierzchowce dla bohaterów (w tym latające), magia kapłańska, maszyny  - zarówno armaty jak i wyjątkowe dla tej armii Steam Tank i  War Altar. Nie jest to samograj, większość jednostek nie ma jakichś niesamowicie przegiętych statsów i zasad, ale armia ta daje dużo możliwości strategicznych i taktycznych.


Deamons of Chaos - obecnie najbardziej przegięta armia w WFB. Wszystkie modele niewrażliwe na psychologię, nie uciekają z walki tylko tracą dodatkowe modele, same powodują strach/terror. Dodając do tego naprawdę przegięte statystyki w porównaniu do kosztów punktowych i brak ograniczeń w mieszaniu bogów - remis z nimi jest sukcesem. W zależności od zestawienia jednostek, bardzo silne jednostki Khorna do walki wręcz, niesamowita możliwość złożenia magicznych bohaterów Tzentzecha, flamery i horrory jako jednostki strzelające na dystans, silne magiczne przedmioty w stylu "na 6+ wygrywam bitwę". Bardzo ładne modele i wielkie pole do popisu dla modelarzy i hobbystów konwertujących figurki.


Lizardmen - W tropikalnych dżunglach Lustrii i Krain Południowych istnieją pozostałości mitycznej cywilizacji Old Ones. Przez stulecia chronione przez jaszczuroludzi  dopiero niedawno odkryte zostały przez młodsze cywilizacje w ich pędzie do zdobywania bogactwa i potęgi. Jednak dowodzone przez magicznie uzdolnionych Slannów jednostki zimnokrwistych gadów  ze swoim arsenałem oswojonych dinozaurów nie są przeciwnikiem łatwym. W bitwie Lizardmeni korzystają z wielu dodatkowych zasad, takich jak większa odporność na psychologię, zatrute ataki broni, umiejętnośc poruszania się w bagnistym i gęsto zadrzewionym terenie. Magia slannów jest dyskusyjnie najlepszą magią w całej grze, to samo dotyczy starożytnych artefaktów, a wsparcie wielu potworów wykorzystywanych jako wierzchowce zarówno przez bohaterów jak i zwykłe oddziały rekompensuje brak maszyn bojowych.


Świetne alternatywne figurki:
Dragonblood Miniatures




Niesamowita wprost armia, większość modeli wyrzeźbiona przez właściciela




Ciekawa konwersja stegadona
High elves - Jedna z trzech armii elfickich, przedstawiająca ich jako najdawniejszą i najlepiej rozwiniętą cywilizację Starego Świata, o wysokich standardach artystycznych i kulturalnych, zachowującą pamięź i tradycje sprzed wieków. W walce Szlachetne elfy dysponują śmiercionośnymi umiejętnościami walki,niestety same są dość wrażliwe na zranienie. Ich pancerze wykonane są ze specjalnego stopu metali aby uzyskać dużą wytrzymałość przy niewielkiej wadze. Elfy te pogardzają wymysłami nowoczesnej techniki i nie używają broni palnej, pokładając zaufanie w tradycyjnych rydwanach i wyrzutniach włóczni.  Tysiąclecia i cierpliwość pozwoliły im nauczyć się kontrolować smoki i najbardziej wyrafinowane formy magii. Modelarsko armia niezbyt pozwala na fajerwerki, ale rekompensuje to ciekawymi modelami.





Dark elves - W wyniku wojen domowych wiele elfów szlachetnego rodu musiało opuścić ojczyznę i udać się na niezamieszkałe, niegościnne rejony północne. Tam, w krainie wiecznego półcienia, mrozu i zagrożenia ze strony hord chaosu zbudowały państwo oparte na terrorze, wyzysku i okrucieństwie. Oddając swoje dusze na pastwę demonicznych książąt, ustanowiły wojnę i przelew krwi nie tylko jako swój obowiązek, ale też jedyny cel i przyjemność. Na polu bitwy jest to armia dość zróżnicowana z szerokim asortymentem jednostek i możliwości taktycznych, poczynając od armi kawaleryjskich z rydwanami, poprzez nastawione na strzelanie aż do opartych na potworach i zdolnościach bohaterów specjalnych. Wiele schematów malowania wzorowanych na złych elfach i drowach z wielu settingów fantasy pozwala na uzyskanie unikalnej armii nawet bez konwertowania figurek, które uważam za jedne z najpiękniejszych w całym asortymencie.



Wood elves - Kolejna kłótnia rodzinna zaowocowała oddzieleniem się części elfów i ich powrotem do natury, lub, jak nazywają to ich tradycyjni kuzyni, zdziczeniem. Armia ta wykorzystuje jeszcze inny archetyp elfa jako istoty związaniej silnie z naturą, zwierzętami i duchami lasu. Elfy te są skautami,  mistrzami walk w trudnych terenach gdzie przeciwnik nie może wykorzystać przewagi liczebnej swoich piechurów ani rozwinąć pełnej prędkości rumaków bojowych, podczas gdy zwinne leśne koniki manewrują swobodnie między drzewami. Ich ulubiona bronią są oczywiście łuki, ale wciąż kultywują tradycję swoich przodków w walce bronią białą. Na pomoc przychodzą im same duch lasu - driady i drzewce, a także magia natury. Duży asortyment plastikowych oddziałów nadaje się do lekkich konwersji, chociaż przy większym nakładzie pracy powstają takie cuda:






Warriors of Chaos - Obietnice potęgi potrafią skusić wielu, a Książęta Chaosu są zarówno podstępni jak i  skorzy do rozdawania upominków. Wielu spostrzegło się zbyt późno, ale wielu też oddało się na ich usługi w pełni świadomie za obietnice władzy, potęgi i mocy. Każdy z panów chaosu ceni inne cechy, i w inny sposób pomaga swoim poplecznikom, czy będzie to większa władza nad magią, czy zręczność, siła, wytrzymałość, za dary te trzeba kiedyś zapłacić. W armii pojawiają się również zmutowane stwory żyjące na pustkowiach północy których siła i wytrzymałość pozwoliły im przetrwać w trudnych warunkach. Armia w zależności od wyznawanego boga chaosu dostaje dodatkowe bonusy, ale w każdej wersji jest to maszynka do mięsa - niewiele oddziałów innych armii jest w stanie sprostać atakowi wojowników chaosu. Na szczęście nie dysponują oni wieloma możliwościami - poza magią - walki dystansowej.




Orcs and Goblins - Kolejna sztandarowa armia fantasy, horda zielonoskórych humanoidów wciąż i wciąż wyrusza na raijdy w celu zdobycia bardziej żyznych terenów mieszkalnych/niewolników/ofiar do krawawych rytuałów. Niezgoda wśród oddziałów i samych dowódców a także niskie zdolności bojowe nadrabiane są pomysłowością w wykorzystaniu materiałów i skradzionych pomysłów. Jedna z ciekawszych, a zarazem trudniejszych w prowadzeniu armii z masą dodatkowych zasad, niestety obecnie nie jest w stanie sprostać innym wojskom bez zasad z Balancing Patcha opracowanego przez polską Listę Sędziowską.



Ogres - daleko za Górami Krańca Świata leżą niegościnne krainy stepowe nad którymi władzę sprawują potężne i okrutne plemiona Ogrów. Dwa razy większe i kilkukrotnie potężniejsze od człowieka, żyją w prymitywnych szałasach i cały sens życia sprowadzają do jedzenia i walki o jego zdobycie. Jest to najnowsza armia w WFB, która po premierze w 6 edycji spotkała się z niezbyt przychylnym przyjęciem graczy, częściowo z powodu słabej motywacji fabularnej i  dośc nietypowej armii w której większość podstawowych jednostek to modele wielowoundowe z dość potężnymi statystykami. jednak z biegiem lat i zmian zasad armia całkowicie straciła swoję możliwości i jest obecnie jedną z najsłabszych armii.



Tomb Kings - Pustynie Krain Południowych kryją w sobie grobowce starożytnych władców i kości wojowników pokonanych w wielu bitwach. Teraz królowie ci powstali aby ponownie przejąć władzę nad swymi włościami a z pomocą magii i artefaktów przechowywanych w swych grobowcach tworzą armie nieumarłych pod swoim dowództwem. Ciekawa armia, z dużym dostępem do różnych jednostek i ciekawostką nie występującą w żadnej innej rasie - oddziałami rydwanów.


Vampire counts - W samym środku Imperium znajduje się spustoszona i jałowa kraina gdzie wiecznie panuje zmierzch a zbłąkany wędrowiec nie może zmrużyć oka z obawy przed mieszkańcami nocy. To Sylvania, królestwo wampirów i nekromantów, w którym nocą ożywione trupy szukają nowych ofiar dla swych panów. Bardzo silna armia bazująca na psychologii - paraliżuje przeciwnika strachem, jednostki nie uciekają z walki lecz walczą do ostatniego modelu, jednostki eteryczne można ranić wyłącznie magiczną bronią. Spore wsparcie magii (każdy wampir jest magiem), banshee i inne istoty nocy jak wilki czy nietoperze dopełniają obrazu armii.


Skaven - Głęboko pod zamieszkałymi miastami ludzi szczury rozciągają swoją sieć kanałów na prawie cały obszar znanego świata. Zmutowane z inteligentnych gryzoni humanoidy ukochały sobie kamień będący skrystalizowaną esencją chaosu i zbudowały na nim swą zadziwiającą technologię. Siła szczuroludzi pochodzi od ich ogromnej liczebności w związku z którą rzadko który dowódca liczy się ze stratami własnymi. Z podobną łatwością oddziały rzucają się na opancerzonego wroga jak i giną od magicznych energii generowanych przez spaczeń w ich plugawych urządzeniach zagłady, albo rozbiegają się po polu bitwy roznosząc zarazy wyniszczające przeciwników.



Chaos dwarves - Armia ta została wycofana z oficjalnych zasad WFB w 5 edycji, jednak miłośnicy czarnych krasnoludów wciąż starali się o dodatkowe zasady.  Figurki do nich są niedostępne, chyba że komuś uda się dostać stare modele. Są paskudne. Ostatnio coś ruszyło w tym temacie po uznaniu armii CHD jako dopuszczalnej na podstawie kodeksu napisanego przez jednego z jej miłośników, a Ścibor zaczął produkować nowe, w miarę ładne modele.



Dogs of War - Armia najemników składa się z różnorodnych oddziałów najczęściej wynajmowanych przez dowódców innych armii do pomocy własnym wojskom, ale posiada równierz odrębne zasady i może być wystawiana samodzielnie.Tworzą ją oddziały różnych ras które pieniądz przekładają ponad honor i inne wartości, ale reprezentują dużą wartość bojową. Nie jest to armia specjalnie spójna jako, że każdy walczy w swoim stylu i według własnych zasad. Można tu spotkać tileańskich pikinierów obok arabskiego szejka, ogrowych brutali czy elfickiego bohatera ze swoim smokiem. Modele są trudno dostępne i przeważnie wymagały by konwertowania.


Tyle armii "oficjalnych" co wcale nie znaczy, że nie można  ich stworzyć przy odrobinie wyobraźnie i pewnej dozie umiejętności modelarskich:
Great Army of Pigmar

Armia Arabii
Blood Elves wzorowane na elfach z World of Warcraft
Fishmen
Kitaj/Nippon





1 komentarz:

  1. Cześć! Pochwal się swoją armią na Pinlord.com Zrzeszamy fanów Warhammera

    OdpowiedzUsuń