poniedziałek, 8 marca 2010

Anne Rice - "Pandora"

 

Kolejna ksiażka z seri "Kronik Wampirów". Nie jestem jakąż zagorzałą fanką Kronik ani wampirów w ogólności, jak do tej pory obejrzałam tylko "Wywiad z Wampirem" i przeczytałam "Opowieść o złodzieju ciał", do której zresztą podchodziłam kilka razy zanim udało mi się ją strawić. Chwilami brak znajomości serii daje się we znaki, szczególnie gdy wspominane są postacie o których nic mi nie wiadomo, zdarzenia których nie znam. Jednak można tę książkę czytać jako powieść samodzielną po kilku początkowych stronach, gdy akcja skupia się na głównej bohaterce.

Główną postacią, i narratorką powieści jest jedna z najstarszych Pijących Krew, rzymska patrycjuszka Lidia. Opisuje ona swoje życie w Rzymie starożytnym, zwyczaje i politykę ale również emocje i perypetie osobiste. Tragedia rodzinna zmusza ją do opuszczenia wygód "stolicy świata" w poszukiwaniu kryjówki. W czasie swojej podróży zaczyna doznawać wizji, które doprowadzają ją do dawnego ukochanego i tajemnicy Mrocznego Daru. Zycie w ciemności, a szczególnie wiedza o jego pochodzeniu niesie ze sobą gorycz i niebezpieczeństwo, a także niezgodę między Pijącymi Krew.

Proza Anne Rice jest szeroko znana na całym świecie, szczególnie spopularyzowana przez ekranizację "Wywiadu z Wampirem" i od tej pory hołubiona jest przez wszystkich miłośników wampirów i mrocznej magii jak biblia. Osobiście dość ciężko czyta mi się jej książki, narysowanie fabuły i wprowadzenie głównych wątków zajmuje dużo czasu, akcja rozwija się powoli, postacie skupione są na sobie i dywagacjach na temat trywializmów. W "Pandorze" autorka wgłębia się w świat Rzymu epoki Oktawiana Augusta i Tyberiusza, jednak umyka jej wiele niuansów kulturowych pomimo dobrego przygotowania samego głównego tematu. Niemniej jednak po mniej więcej połowie akcja przyspiesza i losy bohaterów zaczynają wciągać, same postacie nabierają głębi.

Ogólna ocena - nie jestem zachwycona, po tak reklamowanej autorce spodziewałam się czegoś więcej. Niemniej jednak książka warta polecenia jeżeli ktoś lubi mroczne, gotyckie klimaty lub historię starożytną, albo po prostu ma wolny wieczór.
ocena - 7/10

.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz