czwartek, 6 maja 2010

Grażyna Bąkiewicz - Bajki dla dorosłych

Kolejna pozycja książkowa:
Grażyna Bąkiewicz, "Bajki dla dorosłych"
Wydawnictwo MG
Obraz pochodzi ze strony Autorki

Właściwie nie pamiętam, czego oczekiwałam sięgając po tę pozycję w bibliotece. Przeleżała na mojej półce dość długo, czytana fragmentami w poczekalni czy na placu zabaw. Jest to zbiór 12 opowiadań z nutką fantastyki, tajemnicy, mistycyzmu. Trochę przypomina mi to opowieści o Alicji czy Krainie OZ, ale są to historie głównie o Polsce i ludziach. O ich dobrych cechach i przywarach, tęsknotach, marzeniach i żalach. Same opowiadania są różne zarówno w stylu, jak i tematyce. O ile pierwsze podobało mi się, kolejne odbieram jako banalne, płytkie i pełne uprzedzeń. Następne - średnie technicznie i przewidywalne, ale dwa kolejne bardzo ciekawie napisane, jedno nowoczesne i ironiczne, drugie nostalgiczne, z zaskakującymi zakończeniami. I tak do końca.

W niewielu opowiadaniach akcja jest dynamiczna, jest to raczej książka skłaniająca do refleksji nad sobą i otoczeniem, nad tym co było i co mogło by być. Daje się odczuć kobiece spojrzenie na świat autorki, a kreowane przez nią bohaterki, pomimo iż nie powalają głębią psychologiczną - w tak krótkich utworach trudno zarysować wiele cech - są wiarygodne. I tak cudownie normalne, codzienne, że mogły by chodzić po ulicach Łodzi jak każdy z nas.

Zdecydowanie nie żałuję, że tę książkę przeczytałam, i zapewne sięgnę jeszcze po kolejne pozycje tej autorki.
8/10

.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz